fbpx

We hebben allemaal een circadiaan ritme, dit is ons dag- en nachtritme, een 24 uurs ritme. Bij het ouder worden wordt deze verstoord. Maar bij mensen met dementie, heeft deze verstoring meer aanslag op hun dagelijks leven. Bij een langdurige verstoring van deze 24 uurs ritme, krijgt de persoon problemen met zijn geheugen en concentratie. Hoe kunnen we zorgen voor een zo goed mogelijke dag- en nachtritme voor een persoon met dementie?

Dit geldt niet alleen voor de persoon met dementie maar ook diens mantelzorger. Door langdurig tekort aan slaap kom je in een vicieuze cirkel waarbij ook jij concentratie en geheugenproblemen krijgt. Je vergeet dus vaker, wat niet handig is als je met iemand met dementie woont. Je hebt niet genoeg rust gehad waardoor je ook minder dingen aan kan, maar je moet toch door. Houd dit lang vol en je raakt oververmoeid.  


De invloed van licht

Licht is erg belangrijk voor de circadiaan ritme. Het geeft het signaal af of het tijd is om te ontwaken of te gaan slapen. Volgens onderzoek verandert zelfs het lichaamstemperatuur. Bij het slapen daalt ons lichaamstemperatuur en bij het ontwaken stijgt ons lichaamstemperatuur. Veel ouderen met dementie gaan niet zo vaak meer naar buiten. Vooral in de latere fases van dementie is het begrijpelijk. Men is dan bang dat de persoon gaat verdwalen of zich zeer gaat doen.  

Als mensen met dementie te weinig naar buiten gaan en weinig bewegen krijg je de negatieve effecten op het slaapritme dus dubbelop.   

Volgens onderzoek op Alzheimer patiënten helpt het blootstellen aan genoeg daglicht en voldoende lichaamsactiviteit enorm bij stemmig- en gedragsproblemen. Bij een verstoorde dag en nachtritme krijgt men ook hogere cortisol gehaltes in de bloed. Hogere cortisolgehaltes worden gelinkt aan stress en depressie. Bij het blootstellen aan helder licht zagen de onderzoekers deze cortisolgehaltes verlagen.  


Wat is nou genoeg licht en wat is nou voldoende beweging?

De sleutel zit in de juiste verhouding in aanbod bieden tussen rust en activiteit. Ouderen hebben minder slaap nodig, ongeveer zo’n 6 uur. Ook ouderen met dementie. Maar met dementie hebben ze overdag meer lichamelijke rust nodig. Hoe vertaalt zich dat dan in de praktijk? Ouderen moeten eigenlijk meer naar buiten om van het daglicht te genieten. Wanneer dat niet mogelijk is kan binnenverlichting ook helpen. Bijvoorbeeld de gordijnen wagenwijd openen en goed helder verlichting hebben voor de donkere dagen. Verder kan een bewegingsactiviteit voor de middag aangeboden worden en/of na het wakker worden van het middagdutje en/of na het avondeten. Het moment kan mede bepaald worden door een bijkomend doel; als de persoon minder eetlust heeft, bied dan de beweging voor het eten aan. Hierdoor kan het eetlust gestimuleerd worden. Of heeft de persoon moeite met in slaap komen, bied dan een bewegingsactiviteit aan na het avondeten. Door het bewegen raakt de persoon vermoeid en dit kan helpen bij het slapen gaan.

Meer weten over bewegen bij dementie of hulp nodig? Neem contact met me op.
Ik heb ook gratis bewegingsoefeningen voor je zodat je direct aan de slag kan. Download ze gratis via: https://www.adunismoveandcare.nl/bewegingsoefeningen/

Referentie : 

  1. Licht op het slaap-waakritme bij ouderen en op dementie , van Someren et al (2005), tijdschrift voor psychiatrie 47 (2005) 1, 29-38. 
  2. Verlichting voor de ouder wordende samenleving , J van Hoof et al (2007), TVVL magazine 36 (2007) 5, 42-45. 

 

Wil je mijn e-Book ontvangen met

gratis bewegingsoefeningen voor mensen met dementie?

 

Laat je emailadres hieronder achter en je ontvangt het eBook direct in je mail!

 

Privacy Voorwaarden

Hartelijk dank voor je aanvraag! Check je mail voor het eBook!